Friday, September 10, 2010

သကၠာယ ဒိ႒ိ


သကၠာယ ဒိ႒ိ
                            
တေယာ ေမ ဘိကၡေ၀ အပဟာယ ရာဂံ
                        ပဟာတံု ေဒါသံ ပဟာတံု ေမာတံ ပဟာတံု
                        အဘေဗၺာ၊ ကတေမ တေယာ သကၠါယဒိ႒ိ
                        ၀ိစိကိစၧာ သီလဗၺတပရာမာေသာ ေဟာတိ။
                            
ဘိကၡေ၀၊ ရဟန္းတို႔။ တေယာ၊ သံုးပါးကုန္ေသာ။ ဣေမ၊ ဤတရားတို႔ကို။
အပဟါယ မပယ္ပဲ။ ရာဂံ၊ ရာဂကို။ ပဟာတံု၊ ပယ္ျခင္းငွာ။ ေဒါသံ၊ ေဒါသကို။ ပဟာတံု၊
ပယ္ျခင္းငွာ။ ေမာဟံ၊ ေမာဟကို။ ပဟာတံု၊ ပယ္ျခင္းငွာ။ အဘေဗၺာ၊ မျဖစ္ႏုိင္။
တေယာ၊ သံုးပါးကုန္ေသာ။ ဣေမ ဤတရားတို႔သည္။ ကတေမ၊ အဘယ္သည္တို႔နည္း။
သကၠာယဒိ႒ိ၊ သကၠာယဒိ႒ိလည္းေကာင္း။ ၀ီစိကိစၧာ၊ ၀ီစိကိစၧာလည္းေကာင္း။
သီလဗၺတပရမာေသာ၊ သီလဗၺ တပရာမသည္လည္းေကာင္း။ ေဟာတိ၊ ျဖစ္၏။
                   ဤသကၠာယဒိ႒ိကို အျမန္ပယ္ဖို႔အေရးၾကီးသည့္အေၾကာင္း ထပ္ေလာင္း၍
ျမတ္စြာဘုရားေဟာေတာ္မူျပန္သည္မွာ-
                             သတိ္ၱယာ ၀ိယၾသမေ႒ာ၊ ဍယွမာေနာ၀ မတၳေက၊
                        သကၠာယဒိ႒ိပဟာနာယ၊ သေတာဘိကၡဳ၊ ပရိဗၺေဇ။
                   သတၱိယာ၊ အသြားႏွစ္ဖက္ျမျမ ထက္ေသာလွံလက္ႏွက္ျဖင့္။ ၾသပေ႒ာ၀ိယ၊
ရင္၀၌ စူးရွေနေသာသူကဲ့သို႔လည္းေကာင္း မတၳေက၊ ဦးေခါင္းထက္၌၊ ဍယွမာေနာ၀
မီးေတာက ္ေလာင္ေနေသာသူကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ သကၠာယဒိ႒ိ၊ ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ျဖာ
ငါးခႏၶာကို သူဘဲ ငါဘဲအထင္လြဲသည့္၊ သကၠာယဒိ႒ိ၊ တည္းဟူေသာ အပါယ္ဗီဇ
ထိုလွံၾကီးကို (၀ါ) ထိုမီးေတာက္ၾကီးကို။ ပဟာနာယ၊ မၾကာခ်က္ခ်င္း၊ ပယ္ရွားျခင္းငွာ
(၀ါ) ေသာတာပန္ အျမန္ျဖစ္ျခင္းငွာ။ သေတာ၊ သတိႏွင့္ျပည့္စံုေသာရဟန္းသည္။
ပရိဗၺေဇ၊ လံု႔လၾကိဳးကုပ္ အားထုတ္သင့္လွေပေတာ့၏။
          ဤဒိ႒ိသည္ တဏွာမာနဒိ႒ိလို႔ဆိုသည္႔ ပပဥၥသံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲ ဒုကၡနယ္ခ်႔ဲ
တရားတို႔၏ ေခါင္းဟု ေဟာေတာ္မူထားပါေသးသည္။
                                      တဏွာစ ဒိဠိမာေနာတိ၊ ၀ဎႏၲိ ကလိသမၻေ၀။
                                သံသာရမိ္ၸ ပပဥၥႏီ္ၲ၊ ဂါဟႏၲိ ဒုကၡိေဇန။
                   တဏွာစ  ၊ခင္မင္တြယ္တာ  သာယာျငိကပ္ တဏွာဆိုသည္႔တရားသည္
လည္းေကာင္း၊ဒိဌိစ၊ အမွားေခါငး္ေဆာင္ ၊ အေမွာင္ေရွ႔သြားဒိဠိဆိုတဲ့တရားသည္
လည္းေကာင္း။ မာေနာစ၊ တံခြန္မွန္ကင္းသဖြယ္ ေထာင္လႊားေမာက္မာတဲ့မာနတရား
သည္လည္းေကာင္း။ဩဣတိဣေမ၊ ဤသံုးပါးေသာတရားတို႔သည္။ ကလိသမၻေ၀၊
ဆင္းရဲျခင္း၏အေျကာင္း မေကာင္းယုတ္မာ ၀ါသနာဆိုး အကုသိုလ္အမ်ိူးမ်ိုးတို႔ကို။
၀ုၯႏၲိတစ္ေန႔တစ္ျခားမ်ားသည္ထက္မ်ားေအာင္ တိုးပြားေစကုန္၏။ ေတ၊
ထိုတဏွာ၊မာန၊ဒိဠိတရားနယ္ခ်ဲ႔သမားတို႔သည္၊သံသာရိ၊ သံုးဘံု၀ဋ္မီးသံသရာ
ခရံီးကိုလည္းေကာင္း၊ ပပ   ၊လူ႔ျပည္မွနတ္ျပည္၊ နတ္မွငရဲ ျဗဟၼာဘံု အထက္ဘ၀ဂ္
စြဲေအာင္၊ နယ္ခ်႔ဲကာေနျကေလကုန္၏။ ဒုကၡိေတဇေန၊သံသရာ၀ဋ္အတြင္းမွ မလြတ္ကင္း
ျကသူ ဒုကၡိတသတ္ၲ၀ါအေပင္းတို႔ကိုလည္း။ ဂါဟႏၲိ၊ ဇာတိဇရာ ဗ်ာဓိမရဏဆိုတ့ဲ၊
အိုမာေသေဘးအေပါင္းတို႔ျဖင့္ အျမဲမေသြႏွိပ္စက္ကာေနေလေတာ့ကုန္၏။
                   ၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာ ဆရာက ဤသကၠာယဒိ႒ိျပဳတ္ဖို႔ရန္ ဒုကၡသစၥာကိုျမင္သိဖို႔
လိုေၾကာင္း ျပထားသည္မွာ-
                             ဒုကၡဉာဏံ ပရိယု႒ာနာဘိဘ၀န၀ေသန သကၠာယဒိ႒ႎ
                             နိ၀ေတၱတိ၊ ကသၼာ သုဒၶသခၤါရ ပုဥၥဒႆနေတာ။
                   ဒုကၡဉာဏံ၊ ဒုကၡသစၥာကိုသိေသာဉာဏ္သည္သည္။ ပရိယုနာဘိဘ၀န၀ေသန၊
ဒိ႒ိစေသာကိေလသာတို႔ ထိုးက်င္ႏွိပ္စက္သည္၏အစြမ္းျဖင့္။ ပ၀တၱံ၊ ျဖစ္ေသာ၊
သကၠာယဒိ႒ိ၊ သကၠာယဒိ႒ိကို။ နိ၀ေတၱတိ၊ ႏွစ္ေစ၏။ ကသၼာ၊ အဘယ္ေၾကာင့္
နည္းဟူမူကား။ သုဒၶသခၤါရ ပုဥၥဒႆနေသာ၊ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ လကၡဏာရွိေသာ
သခၤါရဒုကၡအစုအပံု၏ အျဖစ္ကို ဟုတ္မွန္စြာသိျမင္သည္၏အျဖစ္ေၾကာင့္တည္း။
ဆိုလိုသည္မွာ ဒုကၡသစၥာနာမ္႐ုပ္မွတစ္ပါး သတၱဇီ၀သေဘာမရွိတာကို ျမင္သိေသာေၾကာင့္
သကၠာယဒိ႒ိခ်ဳပ္ရပါသည္။အဘယ့္ေၾကာင့္နည္းဆိုေသာ္ ခႏၶာငါးပါး႐ုပ္နာမ္တရားတို႔၌ မအို မနာ
မေသရန္အစိုးမရ အနတၱလကၡဏာတို႔ကို ကိုယ္ေတြ႕ဒိ႒ိသိျမင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါ၏။
                   သကၠာယဒိ႒ိဆိုသည္မွာ အက်ဥ္းအားျဖင့္သိထားဖို႔မွာ ခႏၶာငါးပါး႐ုပ္
နာမ္တရားတို႔ကို ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ၊ ငါသူေယာက္်ား၊ မိန္းမ အသက္လိပ္ျပာဟု မွားေသာ
အျမင္ျဖင့္ သမုတ္ျခင္း မွတ္ယူျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။ ဥပမာ- အရာ၀တၱဳတစ္ခုခုက
ျမင္လိုက္သည္ ဆိုပါစို႔။ ဤသို႔ ျမင္လိုက္သည္ကို ငါဘယ္သူဘဲဟု ပုဂိ္ၢဳလ္စြဲ သတၱ၀ါစြဲျဖင့္
သတ္မွတ္ျခင္းကို ေခၚပါသည္။ ဤသို႔ သကၠာယဒိ႒ိ အစြဲရွိေသာသူသည္ မည္သည့္
သေဘာနည္းဆိုလွ်င္ ကေလးမ်ား စြန္လႊတ္တမ္းကစားသည့္အခါမွာ စြန္သည္ ၿကိုးရွည္
သေလာက္အျမင့္သို႔တက္ျပီး ေအာက္သို႔က်သကဲ့သို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
                   ၀ိဘင္းပါဠိေတာ္တြင္ ယင္းကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူ သည္မွာ-
                             ဥကၡိတၱာ ပုညေတေဇန၊  ကာမ႐ူပဂတႎဂတာ။
                        ဘ၀ဂၢႏၲမၸိသမၸတၱာ၊ ပုနဂစၧႏၲိ ဒုဂၢတႎ။
                   ပုညေတေဇန၊ ဒါနသီလ ဘာ၀နာတို႔၏ အာႏုေဘာ္သည္။ ဥကၡိတၱာ၊
ေထာက္ပံ့အပ္ကုန္သည္ျဖစ္၍။ ကာမ႐ူပ ဂတႎဂတာ၊ လူ႕ျပည္နတ္ျပည္ ျဗဟၼာ့ျပည္သို႔
ေရာက္လာၾကကုန္ေသာ သကၠာယဒိ႒ိ သတၱ၀ါတို႔သည္။ ဘ၀ဂႏၲမၸိ၊ ဘံုထြဋ္ဘံုျဖား
ေန၀သညာနာသညာဆိုသည့္ အျမင့္ဆံုး အ႐ူပထိပ္ေခါင္တင္ ျဗဟၼာ့ဘံုႀကီးသို႔လည္း
သမၸတၱာပိသမာဓိေျမာက္စ်ာန္ဟုန္ေပါက္၍ ကမၻာရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္တိုင္ေအာင္
ေရာက္လာၾကကုန္ေသာ္လည္း ပုညကၡေယန၊ ၄င္းတို႔၏ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ကံအဟုန္သည္
ရွိေသာ္ ပုန၊ တစ္ဖန္။ ဒုဂၢတႎ၊ မေကာင္းသူတို႔လားရာ ငရဲတရစၧာန္္ျပိတၱာ အသူရကာယ္
ဆိုသည့္ အပါယ္ေလးဘံုသို႔ အာဂစၧႏၲိ၊ မၾကာခ်က္ခ်င္း သက္ဆင္း၍သာ လာၾကရကုန္၏။
                                      သေႏၲာ သံ၀ိဇၨမာေနာ ကာေယာ သကၠာေယာ၊
                        သကၠာေယ ဒိ႒ိ သကၠာယဒိ႒ိ။
                             သေႏၲာ၊ သံ၀ဇၨာမာေနာ ပရမတၱအားျဖင့္ ထင္ရွားရွိေသာ။ ကာေယါ႐ူပကာယနာမကာယ
႐ုပ္အစုအေ၀း နာမ္အစုေ၀းတည္း။ သကၠာေယာ ပရမတၱအားျဖင့္ထင္ရွားရွိေသာ
႐ုပ္နာမ္တို႔၏ အစုအေ၀း။ သကၠာေယခႏၶာငါးပါး၌။ ဒိ႒အစိုးရျခင္းအလိုသုိ႔လုိက္ျခင္း။
အတၱသတၱသေဘာ၊ မရွိပဲရွိသကဲ့သို႔ မွားေသာအားျဖင့္ စြဲယူျခင္း၊ သကၠာ၊ ဒိ႒ိ၊
ခႏၶာငါးပါးအစုအေ၀း၌ အတၱသတၱ သေဘာအားျဖင့္ ယူျခင္းဟုထပ္၍ရွင္းျပပါေသာသည္။
မွတ္ရန္မွာ ပဥၥကၡႏၶာဆိုလွ်င္ပုထုဇဥ္အရိယာႏွစ္မ်ိဳးလံုးရ၏။ပဥၥပါဒါနကၡႏၶာဆိုလွ်င္
ပုတုဇဥ္သက္သက္သာရ၏။ အတၱဒိ႒ိေခၚ သကၠာယဒိ႒ိ ခ်ဳပ္လွ်င္ အားလံုးေသာဒိ႒ိ-၆၂-ပါးခ်ဳပ္၏။
                             အတၱဒိ႒ိမူလကာ သႆတဥေစၧဒါဒေယာ။
                             သႆတဥေစၧဒါဒေယာ၊ သႆတဥေစၧစေသာ ၆၂-ပါးေသာဒိ႒ိ စေသာဒိ႒ိတို႔
သည္ အတၱဒိ႒ိ မူလကာ၊ အတၱဒိ႒ိေခၚ သကၠာယဒိ႒ိအေၾကာင္းအရင္းမူလရွိကုန္၏။
                             ထို႔ေၾကာင့္ အတၱဒိ႒ိခ်ဳပ္လွ်င္ က်န္ဒိ႒ိအားလံုးခ်ဳပ္ရေတာ့၏။
                   သကၠာယဒိ႒ိမွ ဆင္းသက္လာသည့္ သႆတဒိ႒ိႏွင့္ ဥေစၧဒဒိ႒ိတို႔၏
အေၾကာင္းကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ျပီး ေျပာလိုပါသည္။
                             သႆတဒိ႒ိက၊ လြန္ခဲ့ေသာဘ၀က စိတ္သည္ ယခုစိတ္၊ ငယ္ငယ္ကစိတ္သည္
ယခုစိတ္၊ ေနာက္ဘ၀သြားမည့္စိတ္သည္ ယခုစိတ္၊ ထိုစိတ္သည္ ျဖစ္ျခင္းပ်က္ျခင္းမရွိ။
တစ္ဘ၀မွ တစ္ဘ၀သို႔ လွည့္လည္ကာေန၏ဟုယူဆျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဥေစၧဒဒိ႒ိက
ေသလွ်င္ ေနာက္ထပ္မျဖစ္ေတာ့ဟု ယူဆျခင္းျဖစ္ပါသည္။ သႆတဒိ႒ိကား အပ်က္ကို
မျမင္ေသာ ဒိ႒ိျဖစ္၏။ ဥေစၧဒဒိ႒ိကား အျဖစ္ကိုမျမင္ေသာ ဒိ႒ိေပတည္း။ ျမတ္စြာ
ဘုရား၏၀ါဒကား အျဖစ္အပ်က္ႏွစ္ပါးစလံုးျမင္ေသာ မဇၩိမပဋိပဒါ ၾကား၀ါဒ
ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ၊ ယခုလယ္ျပင္ထဲတြင္ ေပါက္ေနေသာ စပါးပင္သည္ လြန္ခဲ့ေသာ
ႏွစ္က စပါးပင္မဟုတ္၊ ေနာင္ႏွစ္၌ေပါက္မည့္စပါးပင္လည္းမဟုတ္၊ တစ္ႏွစ္လွ်င္
တစ္ပင္စီ ျဖစ္ၾကကုန္၏။ သို႔ေသာ္လည္း လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္က စပါးပင္၏အသီးေၾကာင့္
ယခုႏွစ္ စပါးပင္ေပါက္ရ၏။ ယခုႏွစ္ စပါးပင္က သီးေသာစပါးသီးေၾကာင့္ ေနာက္ႏွစ္
စပါးပင္ ေပါက္ရေပမည္။ ထို႔အတူ လြန္ခဲ့ေသာဘ၀က ခႏၶာငါးပါး၊ ႐ုပ္နာမ္တရားတို႔
သည္ ေနာင္ဘ၀၌ ျဖစ္မည့္ ခႏၶာငါးပါး႐ုပ္နာမ္တို႔လည္းမဟုတ္ တစ္ဘ၀တစ္ခႏၶာ
ျဖစ္ကုန္၏။ ဤနည္းသည္ အဒၶန အနိစၥကိုျပေသာ နည္းျဖစ္၏။ အတိတ္ဘ၀က
ခႏၶာသည္ ယခု ခႏၶာျဖစ္ဖို႔ ေနေနသာသာ ငယ္ငယ္က ႐ုပ္နာမ္သည္ ယခု႐ုပ္နာမ္မဟုတ္
ေတာ့ေခ်။ ငယ္ငယ္က႐ုပ္ကား ႏူးညံ့၏။ ယခု ႐ုပ္ကားရင့္ေရာ္၏။ ငယ္စဥ္ကစိတ္ကား
ႏို႔စို႔လိုေသာ အာသာမွတစ္ပါး အျခားေလာဘ ဘာမွ်မရွိ၊ ယခုစိတ္ကား ျမင္းမိုရ္
ေတာင္မက ေလာဘႏွင့္ျပည့္ေန၏။ တသြင္သြင္ စီးဆင္းေနေသာ ျမစ္ေရအယဥ္သည္
ေရွ႕ေရေနရာသို႔ ေနာက္ေရ အျမဲေရာက္ေနသလို ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ေလျပီးေသာ ေရွးေရွး႐ုပ္နာမ္
ခႏၶာေနရာသို႔ ေနာက္႐ုပ္နာမ္ ခႏၶာအျမဲေရာက္ျခင္းေၾကာင့္ ျမဲသည္ဟု ထင္ေနရေလ၏။
ဤနည္းကား သႏၲတိအနိစၥကို ျပျခင္းနည္းျဖစ္၏။
                   ဤသို႔ တစ္ဘ၀လွ်င္ တစ္ခႏၶာစီ ျဖစ္ေသာ္လည္း၊ အတိတ္ခႏၶာႏွင့္ ျပဳခဲ့ေသာကံေၾကာင့္ (၀ါ) ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံမႈတို႔ေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာေပၚရ၏။ ပစၥဳပၸန္ကံအမႈတို႔ေၾကာင့္
အနာဂတ္ ခႏၶာေပၚရပါမည္။ ခႏၶာသည္ စပါးပင္ႏွင့္တူ၏။ စပါးသီးကား ကံႏွင့္တူ၏။
အတိတ္ပစၥဳပၸန္အနာဂတ္သံုးဘ၀တို႔ တစ္ခႏၶာစီျဖစ္ပံုကိုရွင္းမွ သႆတ ဒိ႒ိေသမည္
ျဖစ္ပါသည္။ခႏၶာေဟာင္းႏွင့္ ျပဳေသာကံ ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံ ေထာက္ပံ့မႈ (၀ါ)
သမုဒယတဏွာေၾကာင့္ ခႏၶာသစ္ေပၚရပံုကို ျမင္လွ်င္ ဥေစၧဒဒိ႒ိ ေသပါမည္။
                   ဒုကၡသစၥာကိုျမင္သိက အတၱဒိ႒ိေခၚ သကၠာယဒိ႒ိျပဳတ္ေၾကာင္း အထက္နား
တြင္ ေျပာခဲ့ျပီ၊ ထို႔ေၾကာင့္ ဤေနရာတြင္ ဒုကၡသစၥာႏွင့္ ဒုကၡကို အနည္းငယ္ရွင္းျပဖို႔ လိုမည္
ထင္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment